Sparen voor jouw toekomst.
Slim sparen.
Altijd scherpe rentes.
Hoe wil jij sparen?
Voor jezelf of voor ons samen.
Voor jouw kind.
Voor jouw toekomst.
Zo vraag je een spaarrekening aan.
Heb je nog geen actieve spaarrekening?
En wil je de Argenta (jongeren) spaarrekening openen? Hier lees je hoe je dat eenvoudig regelt.
Heb je al een actieve spaarrekening?
We hebben een stappenplan gemaakt over hoe je als klant van Argenta een extra spaarrekening opent. Voor als je al een Argenta spaarrekening hebt.
Vragen?
Hoe lang duurt het voordat ik mijn Argenta spaarrekening kan gebruiken?
Je kunt jouw Argenta spaarrekening gebruiken zodra:
- We alle documenten hebben ontvangen
- Je een eerste storting hebt gedaan
In Mijn Argenta zie je of jouw Argenta spaarrekening actief is. Log daar met jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Onder het rekeningnummer van jouw Argenta spaarrekening zie je of deze actief is. Is deze nog niet actief? Dan staat er 'Nog niet actief'.
Wanneer wordt mijn overboeking verwerkt?
Boek je op een werkdag voor 14.30 uur geld over naar jouw tegenrekening, of naar jouw spaarrekening? Dan wordt de overboeking dezelfde dag verwerkt. Na deze tijden wordt de overboeking de eerstvolgende werkdag verwerkt. Houd er rekening mee dat jouw bank deze overboeking ook moet verwerken.
Overboekingen tussen Argenta rekeningen.
Overboekingen tussen Argenta rekeningen vinden wel altijd direct plaats.
Instant Payment
We nemen nog geen deel aan Instant Payment. Overboekingen van en naar andere banken worden ‘s nachts, in het weekend of op officiële feestdagen niet direct doorgevoerd. Hierbij gelden ook de officiële Belgische feestdagen. We sturen je vooraf een mail.
Moet ik bronbelasting of andere Belgische belasting betalen op de producten van Argenta Nederland?
Nee, je hoeft op de producten van Argenta Nederland geen bronbelasting of andere buitenlandse belasting te betalen omdat wij in Nederland gevestigd zijn. Bronbelasting wordt alleen ingehouden als je bankiert bij een bank die gevestigd is in het buitenland.
Wat is het Depositogarantiestelsel?
Als een bank failliet gaat, garandeert het banktegoeden (deposito’s) tot maximaal € 100.000,-. Dit betekent dus dat per klant maximaal € 100.000,- uitbetaald wordt.
Er gelden 3 voorwaarden:
- Jouw bank neemt deel aan het Depositogarantiestelsel
- Je kunt als rekeninghouder aanspraak maken op een vergoeding
- Het product valt onder het Depositogarantiestelsel
Valt mijn spaargeld bij Argenta onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel?
Banken die gevestigd zijn in andere landen van de Europese Unie en die een bijkantoor hebben in Nederland vallen onder het Depositogarantiestelsel van hun thuisland. Argenta valt dus onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Deze is vergelijkbaar met het Nederlandse Depositogarantiestelsel. Dit betekent dat € 100.000,- per rekeninghouder bij Argenta is gegarandeerd.
Kan ik het spaargeld uit mijn termijndeposito eerder opnemen?
Soms mag je het geld uit jouw termijndeposito eerder opnemen. Dit is in de volgende gevallen:
- Na het openen van het termijndeposito heb je 14 dagen de tijd om de rekening te beëindigen en het geld op te nemen
- Bij aankoop van een nieuwe woning en afsluiten van de Argenta hypotheek
- Bij onvoorziene situaties zoals:
- Wanneer je in de schuldsanering terechtkomt
- Wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt
- Bij overlijden van de rekeninghouder
Wij vragen je om een bewijs van één van bovenstaande situaties. Aan de hand daarvan bepalen we of de uitzondering voor jou geldt. Als dit het geval is dan betaal je geen kosten.
- Overige onvoorziene en bijzondere situaties mag je altijd met ons bespreken. Argenta bepaalt uiteindelijk of jouw situatie valt onder deze overige situaties. Als dit het geval is, dan kun je jouw geld eerder opnemen. Hiervoor brengen we afkoopkosten en administratiekosten in rekening.