Sparen.

Vind hier de antwoorden op de meest voorkomende vragen van andere klanten over sparen. Zit jouw vraag hier toch niet bij? Neem dan een kijkje in de andere categoriën hierboven. Nog steeds het antwoord niet gevonden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Hoe bepaalt Argenta de hoogte van de spaarrente?

We bepalen de hoogte van de spaarrente op basis van verschillende onderdelen, zoals:

  • Vraag en aanbod van geld in de markt
  • De rente van de Europese Centrale Bank (ECB)
  • De spaarrentes van concurrenten
  • Hoe en hoeveel klanten sparen
  • Kosten die we zelf maken
  • Het soort spaarrekening (bijvoorbeeld voor jongeren is de spaarrente vaker wat hoger)
Wie mag de Argenta jongeren spaarrekening openen?

Je kunt alleen als ouder of voogd de Argenta jongeren spaarrekening openen. Wil je als opa, oma, tante etc. sparen voor een jongere? Dan moet een ouder of voogd de jongeren spaarrekening openen. Maak daarna het geld over naar de tegenrekening die gekoppeld is aan de Argenta jongeren spaarrekening. Vanaf die tegenrekening kan de ouder, voogd of het kind het bedrag naar de spaarrekening overmaken. 

Hoe kan ik mijn of onze vaste tegenrekening wijzigen?

Dat kan op 2 manieren via Mijn Argenta.

Hoe kan ik als bestaande klant de Argenta spaarrekening openen?

Dat leggen we je uit in een handig stappenplan.

Naar stappenplan

Hoe kan ik als nieuwe klant de Argenta spaarrekening openen?

Dat leggen we je uit in een handig stappenplan.

Naar stappenplan

Waarom is storten en opnemen alleen mogelijk via 1 vaste tegenrekening?

Dit doen we vanwege de veiligheid van de spaargelden bij Argenta, om fraude te voorkomen en de kosten laag te houden.

Wanneer en waarom krijg ik extra spaarrente?

Dat krijg je als je de Argenta hypotheek hebt. Gewoon omdat we blij met jou zijn als klant.

Waar kan ik het Financieel jaaroverzicht van mijn Argenta spaarrekening(en) vinden?

De oude Financiële jaaroverzichten van jouw spaarrekening blijven zichtbaar in Mijn Argenta. Jouw Financieel jaaroverzicht van jouw spaarrekening van 2023 vind je vanaf half februari in Mijn Argenta. 

Binnen Mijn Argenta kun je zelf eenvoudig jouw financieel jaaroverzicht downloaden. Ingelogd? Kies dan in het menu bovenaan de pagina voor 'document'. Daar vind je jouw financieel jaaroverzicht in een PDF-bestand. Wil je het graag printen of opslaan? Download en open dan de PDF en kies daarna voor 'printen' of 'opslaan'.

Het financieel jaaroverzicht van de jongeren spaarrekening vind je als wettelijk vertegenwoordiger in Mijn Argenta.

Is het financieel jaaroverzicht dat je zoekt niet in mijn Argenta aanwezig? Neem dan contact op met onze klantenservice. Aan het begin van het nieuwe jaar zijn de financiële jaaroverzichten van dit jaar beschikbaar. We brengen jou op de hoogte zodra je jouw financieel jaaroverzicht kunt downloaden.

Mijn Argenta

Moet ik bronbelasting of andere Belgische belasting betalen op de producten van Argenta Nederland?

Nee, je hoeft op de producten van Argenta Nederland geen bronbelasting of andere buitenlandse belasting te betalen omdat wij in Nederland gevestigd zijn. Bronbelasting wordt alleen ingehouden als je bankiert bij een bank die gevestigd is in het buitenland.

Hoe kan ik het overlijden van een Argenta klant melden?

Heeft de overledene een Argenta spaarrekening?


Gecondoleerd met jouw verlies. Je kunt het overlijden telefonisch aan ons melden via 076 - 5433085. Dan vertellen we precies wat jij of andere nabestaande(n) moeten(en) doen.

Liever contact per e-mail of post? 

Lees meer

Heeft de overledene een Argenta hypotheek?

Gecondoleerd met jouw verlies. Als de overledene (ook) een hypotheek bij ons heeft, vragen we je om het overlijden te melden via 076 - 5433085. Dan vertellen we precies wat jij of andere nabestaande(n) moeten(en) doen en welke documenten nodig zijn. Je kunt het overlijden ook melden via Mijn Leninginzicht onder 'Meer regelen' als je dat fijner vindt.

Mijn Leninginzicht