Zo open je de Argenta spaarrekening.

Heb je nog geen hypotheek of spaarrekening bij Argenta en vraag je nu jouw eerste rekening aan bij Argenta? Dan loop je de volgende stappen door. Wil je daarna nog een rekening openen? Dat kan via Mijn Argenta als jouw eerst geopende rekening actief is.

Voor wie is de spaarrekening?

  1. Kies voor ‘Open nu’ en vervolgens of je voor jezelf of samen een rekening wil openen
  2. Vul jouw gegevens in (en die van jouw partner?)
  3. Kies een tegenrekening (lees hieronder alles over de tegenrekening)

Open je een jongeren spaarrekening? 

Vul dan ook de gegevens van jouw kind in. Je kunt alleen als ouder of voogd een rekening voor je kind aanvragen.

Activeer via Mijn Argenta jouw account.

Om verder te kunnen moet je eerst een Mijn Argenta account activeren. Je krijgt hiervoor een e-mail. Klik op de button in de e-mail en doorloop de stappen. Hierna is jouw account geactiveerd. In Mijn Argenta kun je jouw spaarrekening activeren en beheren. Lukt het activeren niet? Neem dan contact met ons op. 

Open je samen 1 rekening? 

Vraag dan aan de mede-aanvrager om dezelfde stappen te doorlopen via de e-mail die verstuurd is naar het e-mailadres van de mede-aanvrager. Doorloop deze stappen ook als jullie samen een rekening voor jullie kind hebben geopend. Jullie hebben dan allebei een eigen Mijn Argenta account. 

Activeer jouw spaarrekening.

Activeer nu jouw Argenta spaarrekening zodat je deze kunt gaan gebruiken.
 

  1. Upload jouw ID bewijs* via Mijn Argenta: log in, klik op jouw Argenta spaarrekening en klik op ‘Uploaden’
  2. Maak € 0,01** over vanaf de door jou gekozen vaste tegenrekening (zo kunnen we controleren of de gekozen tegenrekening op dezelfde naam staat als de spaarrekening en zorgen we ervoor dat jij veilig kunt sparen)
  3. Argenta controleert jouw ID bewijs en de overboeking (hierover krijg je bericht van ons)
  4. Zijn alle controles goed? Dan is jouw rekening actief en kun je deze gaan gebruiken

Open je samen een spaarrekening? Laat jouw mede-aanvrager dan ook deze stappen doorlopen via Mijn Argenta.

* Tip: lees hieronder waar jouw ID bewijs aan moet voldoen.

** Heb je vragen over de overboeking? Lees hieronder meer.

Open je een jongeren spaarrekening?

Lever een bewijs van vertegenwoordiging aan en als de jongere 14 jaar of ouder is ook een ID bewijs van de jongere. Hieronder lees je wat een bewijs van vertegenwoordiging is. 

Voorwaarden kopie ID-bewijs.

  • Het ID-bewijs mag een paspoort of ID-kaart zijn (geen rijbewijs of verblijfsdocument)
  • Via de KopieID app van de Rijksoverheid kun je eenvoudig een digitale kopie maken van jouw ID-bewijs
  • Heb je een buitenlands paspoort of ID bewijs? Dan vragen wij aanvullend een bewijs van het Burgerservicenummer (BSN) op
     

    Zorg er verder voor: 

  • Dat het ID bewijs zichtbaar geldig is
  • Dat jouw persoonsgegevens goed leesbaar zijn (upload voor- en achterkant waar jouw persoonsgegevens en BSN op staan)
  • Dat we kunnen aflezen waar en wanneer het document is uitgegeven
  • Dat je een bestand uploadt in pdf-, jpg-, png-, jpeg- of gif formaat (dit bestand mag niet groter zijn dan 10 MB)

Voorwaarden van de tegenrekening.

Je kiest een tegenrekening als je jouw Argenta spaarrekening aanvraagt.

Voor de tegenrekening geldt het volgende:​

  • De tegenrekening is een betaalrekening op jouw naam bij jouw Nederlandse huisbank (een tegenrekening van een buitenlandse bank kan dus niet)
  • De betaalrekening staat op dezelfde naam als jouw Argenta spaarrekening
  • Vraag je samen de Argenta spaarrekening aan? Dan moet de betaalrekening ook op jullie 2 namen staan
  • Voor de Argenta jongeren spaarrekening geldt dat de tegenrekening op dezelfde namen moet staan als de ouder(s)/voogd(en) van de rekening (dus niet van de jongere zelf)

Waarom vragen we je om € 0,01 over te boeken?

Om jouw spaarrekening te activeren moet je € 0,01 overboeken vanaf de door jou gekozen tegenrekening. Zo kunnen we controleren of de gekozen tegenrekening op dezelfde naam staat als de spaarrekening en zorgen we ervoor dat jij veilig kunt sparen.

Om de € 0,01 over te boeken, log je in bij jouw bank en maak je zelf het bedrag naar jouw nieuwe spaarrekening over. Het nummer van deze spaarrekening vind je in Mijn Argenta of in de e-mail die je van ons hebt gekregen. ​Als je een overboeking doet naar een Argenta spaarrekening kan jouw bank niet direct controleren of de naam van de Argenta spaarrekening klopt. Hier krijg je misschien een melding van bij het instellen van de overboeking. Controleer goed of je het juiste IBAN nummer hebt ingevuld. ​

Het kan even duren voordat de overboeking bij ons binnen is. Als spaarbank kunnen we overboekingen niet direct verwerken. We controleren of de naam van de door jou gekozen tegenrekening overeenkomt met de naam van jouw spaarrekening nadat jouw overboeking van € 0,01 bij ons binnen is. Je ontvangt hierover bericht van ons. ​

Wat is het Bewijs van wettelijke vertegenwoordiging?

Als je de Argenta jongeren spaarrekening opent, moet je een bewijs van vertegenwoordiging aanleveren. Hiermee toon je aan dat jij als ouder of voogd wettelijk gezag hebt over de jongere. Open je een jongeren spaarrekening met 2 vertegenwoordigers?  Dan moet het bewijs aantonen dat beide personen wettelijk gezag hebben over het kind.​ 

Een Bewijs van wettelijke vertegenwoordiging heeft de volgende informatie:

  • Het toont aan dat je (beide) de ouder of voogd bent van het kind

  • De naam van de ouder(s)​

  • Naam en geboortedatum of Burgerservicenummer van het kind​

    Bijvoorbeeld:

  • De eerste 2 pagina's van het trouwboekje

  • Uittreksel van het geboorteregister

  • Uittreksel van het gezagsregister

Vragen?

Hier vind je de veelgestelde vragen over het openen van een spaarrekening van Argenta. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn Argenta spaarrekening kan gebruiken?

Je kunt jouw Argenta spaarrekening gebruiken zodra:

  • We alle documenten hebben ontvangen 
  • Je een eerste storting hebt gedaan

In Mijn Argenta zie je of jouw Argenta spaarrekening actief is. Log daar met jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Onder het rekeningnummer van jouw Argenta spaarrekening zie je of deze actief is. Is deze nog niet actief? Dan staat er 'Nog niet actief'.

Wanneer wordt mijn overboeking verwerkt?

Boek je op een werkdag voor 14.30 uur geld over naar jouw tegenrekening, of naar jouw spaarrekening? Dan wordt de overboeking dezelfde dag verwerkt. Na deze tijden wordt de overboeking de eerstvolgende werkdag verwerkt. Houd er rekening mee dat jouw bank deze overboeking ook moet verwerken.

Overboekingen tussen Argenta rekeningen.

Overboekingen tussen Argenta rekeningen vinden wel altijd direct plaats.

Instant Payment

We nemen nog geen deel aan Instant Payment. Overboekingen van en naar andere banken worden ‘s nachts, in het weekend of op officiële feestdagen niet direct doorgevoerd. Hierbij gelden ook de officiële Belgische feestdagen. We sturen je vooraf een mail.